Kurv
Fragt fra 25,- / Fri over 500,- / Levering ons- og fredag
6-frugt-om-dagen

Er frugt usundt og kan man spise for meget frugt?

Passer myten om, at vi skal spise “6 om dagen”, og kan du spise for meget frugt? Vi har undersøgt sagen.

Spiser du for meget frugt?

Mange af os har sikkert hørt udsagnet om, at man skal spise 6 stykker frugt om dagen. Men, det er ikke helt sådan det hænger sammen. Vi skal spise varieret, og det gælder også når vi spiser frugt.

Frugt er sundt, i de rette mængder. Frugt indeholder sukkerarter og kalorier, som virker fedende, og derfor kan frugt også – i de rette mængder – føre til overvægt. Derudover er der også en del syre i det meste frugt, hvilket kan give en øget appetit. Og det er jo som oftest ikke det man ønsker, når man er sulten og tager et stykke frugt for at slukke appetitten.

Men hvad går “6 om dagen” så ud på?

Vi er mange danskere der tolker dette som 6 stykker, men det passer ikke helt. “6 om dagen” står egentlig for “600 gram frugt OG grøntsager om dagen”. 300 gram frugt og 300 gram grøntsager. Man siger, at 1 stykke frugt er ca. 100 gram, som svarer til et æble eller en banan. Derfor er det passende antal frugt om dagen faktisk 3, og dette skal så suppleres med grøntsager.

Spis derfor blandet og varieret frugt og grønt hver dag – Måske det endda gør det nemmere at få det du skal i løbet af dagen